Centrum przygotowujące do egzaminów Cambridge English
Wejherowo +48 791-518-956 | Rumia +48 506-518-956 szkolatellmore@gmail.com
Kurs indywidualny czy grupowy, która forma zajęć przyniesie lepsze efekty?

Pytanie postawione w tytule zadaje sobie pewnie wiele osób chcących zapisać na zajęcia językowe siebie lub swoje dziecko. Odpowiedź nie jest niestety jednoznaczna, a każdy przypadek najlepiej byłoby skonsultować indywidualnie – na przykład umawiając się na wizytę w szkole językowej.

„Nigdzie nie nauczysz się tak dobrze jak na lekcjach indywidualnych,” usłyszałam ostatnio i pomyślałam, że mój rozmówca na pewno nie jest odosobniony i wiele osób może uważać podobnie. Jednak czy zawsze zajęcia indywidualne będą miały przewagę nad zajęciami grupowymi? Niekoniecznie.

O zajęciach grupowych słów kilka

Zajęcia grupowe wielu osobom mogą kojarzyć się ze szkolną lekcją, w której uczestniczyło zbyt wielu uczniów, żeby powstała przestrzeń do komunikacji, a dodatkowo reprezentowali oni różne poziomy znajomości języka. Mogło się więc zdarzyć, że niektórzy nie zabrali głosu nawet przez kilka lekcji z rzędu. Być może to stąd wzięło się przekonanie, że tylko indywidualny kontakt z nauczycielem pozwoli na praktyczną naukę języka.

W tym miejscu warto podkreślić, że kursy grupowe mogą być prowadzone  w zupełnie inny sposób. Spotykamy się w kameralnych, maksymalnie sześcioosobowych grupach, a szkole ławki zastępuje nam duży stół, do którego wspólnie zasiadamy, żeby uczyć się, rozmawiać na aktualne tematy i wymieniać się poglądami. Na zajęciach z dziećmi rezygnujemy też czasem z pracy przy stole na rzecz aktywności na macie, przy tablicy interaktywnej, a nierzadko też zabawy na korytarzu, gdzie ukryte mogą być np. karty obrazkowe przedstawiające nowe słówka. To wszystko, żeby uczyć się języka  w nowoczesny i kreatywny sposób.

Aby wszyscy kursanci czuli się komfortowo, uczestnicy grup są na zbliżonym poziomie znajomości języka, który pomagamy określić jeszcze przed zapisem na kurs. W tym celu kursanci proszeni są o podejście do przygotowanego przez nas testu diagnostycznego, który oprócz zadań abcd zawiera też część otwartą (jeśli test rozwiązywany jest stacjonarnie, część otwarta może odbyć się w formie rozmowy z lektorem). Nauka odbywa się w grupach zróżnicowanych pod względem poziomu i wieku uczestników.

Kursy grupowe pozwalają na skorzystanie z bardziej różnorodnych metod pracy, niż w przypadku lekcji indywidualnych. Mowa tu między innymi o ćwiczeniach włączających element interakcji, takich jak rozmowy w parach, dyskusje grupowe czy gry językowe (jak np. taboo, w której to grze należy opisać dane słowo bez używania słów zakazanych, czyli aby wyjaśnić, że chodzi nam np. o window, nie możemy użyć słów glass, open czy close). W przypadku zajęć dla dzieci, lektor może przygotować także grupowe zabawy, takie jak teleturnieje, kalambury czy stacje dydaktyczne (o bardzo angażującej metodzie stacji dydaktycznej pisałam tutaj). Link Duża zmienność jeśli chodzi o formy pracy jest szczególnie istotna w grupach dziecięcych, bo najmłodsi kursanci najlepiej uczą się wtedy, kiedy nauka połączona jest z zabawą. A wiadomo przecież, że rówieśnicy są lepszymi kompanami do zabawy niż nauczyciel.

Zajęcia, w których uczestniczy kilka osób mogą też lepiej przygotować kursantów do posługiwaniem się językiem poza salą lekcyjną. W skład grupy wchodzą przecież różne osoby, posługujące się różnymi akcentami, a taka różnorodność jest bardzo ważna, bo kursant nie przyzwyczaja się jedynie do sposobu mówienia swojego lektora. W codziennym życiu będzie mu wiec łatwiej komunikować się z innymi użytkownikami angielskiego.

Ogromną zaletą lekcji grupowych jest to, że kursanci mogą uczyć się od siebie nawzajem. Nierzadko zdarza się, że to kursant zada pytanie o ciekawe wyrażenie w tekście, które lektor przeoczył albo przyjdzie na lekcje z jakąś nowinką językową, którą odkrył podczas samodzielnej pracy w domu. Bardzo lubię takie momenty, bo wtedy czuję, że nasze zajęcia nie są wykładem akademickim, tylko ciekawym spotkaniem, podczas którego wymieniamy się wiedzą i doświadczeniem. Zajęcia grupowe, to też jedna z niewielu sytuacji w życiu, kiedy możemy uczyć się na… cudzych błędach. Zawsze podczas aktywności nastawionych na komunikację, przysłuchuję się temu, co mówią kursanci i na kartce notuję ewentualne potknięcia. Po zakończonym ćwiczeniu lub na koniec lekcji wypisuję na tablicy fragmenty zdań, w których pojawiły się błędy (oczywiście bez wskazywania kto taki błąd popełnił, bo jest to zupełnie nieistotne) i wspólnie te zdania komentujemy i poprawiamy. Zapewniam, że przykłady które padły z własnych ust lub ust kolegi czy koleżanki z grupy zapamiętuje się dużo lepiej, niż przykłady wypisane w podręczniku.

Osoby, które uczestniczyły już w kursach grupowych  bardzo dobrze wypowiadały się o atmosferze panującej na zajęciach. To prawda, w końcu ile osób, tyle indywidualnych historii, poglądów i zainteresowań, a zajęcia językowe (szczególnie te w dla dorosłych i młodzieży) to także pewnego rodzaju spotkanie towarzyskie, nauka w niezobowiązującej, milej atmosferze i duża dawka humoru. W przypadku zajęć dziecięcych atmosfera również odgrywa ważną rolę. Kiedy dziecko przebywa w grupie rówieśników, może łatwo zaobserwować, że inni także dopiero się uczą, też nie znają odpowiedzi na wszystkie pytania i zdarza im się popełniać błędy. Może to przyczynić się do tego, że dziecko poczuje się dużo bezpieczniej i uwierzy we własne możliwości. Organizowane aktywności grupowe mogą też zachęcić je do aktywnego brania udziału w lekcji i sprawić, że naukę języka dziecko będzie kojarzyło z czymś przyjemnym, z czymś do czego warto regularnie wracać.

Pozostaje jeszcze kwestia motywacji do nauki. Kursanci uczestniczący w zajęciach grupowych nawet mimowolnie porównują swoje umiejętności i postępy do umiejętności i postępów innych uczestników grupy. Dzięki temu, że na każdych zajęciach (zarówno dla dzieci jak i dorosłych) poświęcamy ok. 10 minut na powtórkę materiału z poprzednich tygodni, kursanci czują się zobligowani do tego, żeby pracować także w domu. Świadomość tego, że inni uczestniczy grupy na pewno przygotują się do powtórki może pomóc w zmobilizowaniu się do nauki.

A kiedy to zajęcia indywidualne będą lepszym wyborem?

Choć głęboko wierzymy w skuteczność naszych kursów grupowych, zgadzamy się, że w przypadku niektórych osób zajęcia indywidualne będą najlepszym wyborem. Mowa tu na przykład o uczniach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, takimi jak dysleksja, albo takich, którzy maja trudności z koncentracją. Doświadczony lektor będzie mógł wówczas dobrać sposób pracy najbardziej odpowiadający potrzebom kursanta. Lekcje indywidualne polecamy też osobom, które uczą się w konkretnym celu – na przykład przygotowują się do rozmowy o pracę, wyjazdu biznesowego za granicę czy konkursu przedmiotowego. Prawdą jest, że w programie kursów grupowych tacy kursanci mogliby nie znaleźć treści, na których najbardziej im zależy.

Jeśli wciąż się wahasz…

Rozumiemy powody dla których wielu kursantów wybiera kurs indywidualny – jeśli uważamy, ze dana osoba bardziej skorzysta z takiej formy zajęć, to sami ją sugerujemy. Jednak wiemy też, ze wiele osób obawia się kursów grupowych, bo nie wie czego się spodziewać lub ma niezbyt dobre doświadczenia związane z nauką w grupie. Zaufaj nam, my zadbamy o Twoją satysfakcję zajęć. Jesteśmy pewni swoich kursów grupowych, prowadzenie ich powierzamy tylko dobrze przygotowanym, otwartym i kreatywnym lektorom, ale chcielibyśmy, żeby pewni swojego wyboru byli także nasi kursanci. 

Warto też skorzystać z przygotowanych przez nas opisów kursów, dzięki którym można zapoznać się z naszymi głównymi założeniami i sprawdzić z jakich metod korzystamy. Zapraszamy do lektury